redakce

Nejrozšířenějšími benefity napříč všemi obory jsou dlouhodobě stravenky nebo občerstvení a pět týdnů dovolené. Řada firem také svým zaměstnancům poskytuje služební mobilní telefon a notebook. Zaměstnanci si na tyto výhody ve velkém zvykli a přestávají je považovat za významné benefity. Takové výsledky ukázala studie Salary & Benefits Guide 2008-2009 personální agentury Robert Half.

Šest týdnů volna

V nejžádanějších benefitech prakticky ve všech oborech se objevuje týden dovolené navíc. Stále častěji a stále výš do top 10 nejvyhledávanějších benefitů ovšem proniká dovolená v délce šesti týdnů. Reálně ji však zatím poskytuje jen minimum zaměstnavatelů.

Mezi benefity, kterých by zaměstnanci rádi využívali, už tradičně patří služební automobil i k soukromým účelům nebo odborné vzdělávání, certifikace či jazykové kurzy. V desítce nejvyhledávanějších výhod napříč všemi obory je i pružná pracovní doba. Naopak na straně zaměstnavatelů na přední příčky poskytovaných benefitů pronikly firemní teambuildingové akce, o které ovšem zaměstnanci příliš velký zájem nejeví.

Auťáky pro markeťáky

Marketéra nebo obchodníka nejvíc potěší, když mu zaměstnavatel nabídne služební automobil i k soukromým účelům. Pětici nejoblíbenějších výhod doplňuje pět týdnů dovolené, odborné vzdělávání, jazykové kurzy a mobilní telefon.

"Zajímavé je, že služební automobil se v marketingu a obchodu stále nepovažuje za samozřejmost a patří k benefitům, kterých si zaměstnanci nejvíce cení," tvrdí Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half pro Českou republiku. "Nejčastěji mohou služebních automobilů i pro soukromé účely využívat zaměstnanci společností z farmacie nebo FMCG. Naopak u podniků, které se zaměřují na služby a na technické obory, nejsou služební auta pro marketingové pracovníky příliš rozšířená a využívat je mohou spíš jen obchodníci. Na rozdíl od zaměstnanců ve farmacii a FMCG, marketéři ve společnostech, které podnikají ve službách nebo v technických oborech, často možnost využívat firemní automobily ani neočekávají."

U marketingových pozic zaměstnanci velmi často chtějí mít možnost pracovat doma případně požadují pružnou pracovní dobu. Druhou možnost ovšem firmy nabízejí podstatně častěji než práci z domova. Žádané jsou i 13. platy. Právě třinácté platy ovšem zaměstnavatelé příliš často nenabízejí a speciálně u obchodníků je nejčastěji převádějí do bonusové složky mzdy. Jak marketéři, tak obchodníci často požadují odborná školení nebo jazykové vzdělání. Zvlášť u jazykových kurzů je zajímavé, že pracovníci v marketingu a v obchodu je stále považují za významný benefit a ne za samozřejmost. Výjimku z pravidla, že obchodníci požadují odborné vzdělání, tvoří obchodníci ve službách - u nich se odborné vzdělávací kurzy nedostaly ani do první desítky nejžádanějších benefitů.

Benefity

Nejčastější benefity (průřez všemi obory):

- stravenky

- mobilní telefon

- občerstvení

- 5 týdnů dovolené

- jazykové kurzy

Nejžádanější benefity:

- 5 týdnů dovolené

- jazykové kurzy

- služební automobil

- pružná pracovní doba

- odborné vzdělávání

Benefity v obchodu a marketingu

- Nejčastější benefity:

- mobilní telefon

- notebook

- služební automobil

- stravenky

- občerstvení

Nejžádanější benefity:

- služební automobil

- 5 týdnů dovolené

- odborné vzdělávání

- jazykové kurzy

- mobilní telefon