redakce
Nejrozšířenějšími benefity napříč všemi obory jsou dlouhodobě stravenky nebo občerstvení a pět týdnů dovolené. Řada firem také svým zaměstnancům poskytuje služební mobilní telefon a notebook. Zaměstnanci si na tyto výhody ve velkém zvykli a přestávají je považovat za významné benefity. Takové výsledky ukázala studie Salary & Benefits Guide 2008-2009 personální agentury Robert Half.
Šest týdnů volnaV nejžádanějších benefitech prakticky ve všech oborech se objevuje týden dovolené navíc. Stále častěji a stále výš do top 10 nejvyhledávanějších benefitů ovšem proniká dovolená v délce šesti týdnů. Reálně ji však zatím poskytuje jen minimum zaměstnavatelů.
Mezi benefity, kterých by zaměstnanci rádi využívali, už tradičně patří služební automobil i k soukromým účelům nebo odborné vzdělávání, certifikace či jazykové kurzy. V desítce nejvyhledávanějších výhod napříč všemi obory je i pružná pracovní doba. Naopak na straně zaměstnavatelů na přední příčky poskytovaných benefitů pronikly firemní teambuildingové akce, o které ovšem zaměstnanci příliš velký zájem nejeví.
Auťáky pro markeťákyMarketéra nebo obchodníka nejvíc potěší, když mu zaměstnavatel nabídne služební automobil i k soukromým účelům. Pětici nejoblíbenějších výhod doplňuje pět týdnů dovolené, odborné vzdělávání, jazykové kurzy a mobilní telefon.
"Zajímavé je, že služební automobil se v marketingu a obchodu stále nepovažuje za samozřejmost a patří k benefitům, kterých si zaměstnanci nejvíce cení," tvrdí Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half pro Českou republiku. "Nejčastěji mohou služebních automobilů i pro soukromé účely využívat zaměstnanci společností z farmacie nebo FMCG. Naopak u podniků, které se zaměřují na služby a na technické obory, nejsou služební auta pro marketingové pracovníky příliš rozšířená a využívat je mohou spíš jen obchodníci. Na rozdíl od zaměstnanců ve farmacii a FMCG, marketéři ve společnostech, které podnikají ve službách nebo v technických oborech, často možnost využívat firemní automobily ani neočekávají."U marketingových pozic zaměstnanci velmi často chtějí mít možnost pracovat doma případně požadují pružnou pracovní dobu. Druhou možnost ovšem firmy nabízejí podstatně častěji než práci z domova. Žádané jsou i 13. platy. Právě třinácté platy ovšem zaměstnavatelé příliš často nenabízejí a speciálně u obchodníků je nejčastěji převádějí do bonusové složky mzdy. Jak marketéři, tak obchodníci často požadují odborná školení nebo jazykové vzdělání. Zvlášť u jazykových kurzů je zajímavé, že pracovníci v marketingu a v obchodu je stále považují za významný benefit a ne za samozřejmost. Výjimku z pravidla, že obchodníci požadují odborné vzdělání, tvoří obchodníci ve službách - u nich se odborné vzdělávací kurzy nedostaly ani do první desítky nejžádanějších benefitů.
BenefityNejčastější benefity (průřez všemi obory):
- stravenky
- mobilní telefon
- občerstvení
- 5 týdnů dovolené
- jazykové kurzy
Nejžádanější benefity:
- 5 týdnů dovolené
- jazykové kurzy
- služební automobil
- pružná pracovní doba
- odborné vzdělávání
Benefity v obchodu a marketingu
- Nejčastější benefity:
- mobilní telefon
- notebook
- služební automobil
- stravenky
- občerstvení
Nejžádanější benefity:
- služební automobil
- 5 týdnů dovolené
- odborné vzdělávání
- jazykové kurzy
- mobilní telefon