Je to zhruba dva roky, kdy článek na toto téma v časopise Sign vyvolal rozsáhlou polemiku a aktivitu ze strany Sdružení dodavatelů pro signmaking, ale i poskytovatelů reklamních ploch a výrobců reklamy. Tehdy byla reklama na oknech tramvají (ale i dalších kolejových vozidel) tabu.

Drážní úřad argumentoval třemi důvody. Prvním byly komplikace pro slabozraké občany, kterým údajně perforované fólie zhoršovaly světelné podmínky ve vozidlech. Tento důvod se nám podařilo v Signu rozcupovat, když jsme zjistili, že i v polepené tramvaji je více světla než v běžné kanceláři se zářivkovým osvětlením. Druhým důvodem pak bylo ztížení práce sčítacích komisařů, kteří monitorují počet pasažérů a vytíženost spojů. A za třetí byl Drážní úřad vstřícný k turistům, kteří by přes fólii špatně viděli na památky.

Situace se mění

Drážní úřad byl neoblomný i přes všechny argumenty zastánců polepů oken. Nebral na vědomí vývoj materiálů, argumenty o běžném využití těchto ploch ve světě, a dokonce ani fakt, že na autobusech jsou polepy oken i v ČR běžné. Až před pár týdny se objevila v Praze tramvaj s polepy oken.

Na drážním úřadě nám pod podmínkou anonymity pracovník, zodpovědný za provoz tramvají, potvrdil, že tato tramvaj skutečně povolení k provozu získala. A dodal, že existují i další podobné projekty v České republice, třeba reklamní trolejbus v Českých Budějovicích. Slovy pracovníka Drážního úřadu je tato forma reklamy oficiálně stále zakázaná, ale pokud požádáte o výjimku a splníte určitá pravidla, bude se úřad žádostí zabývat a šance na úspěch je poměrně vysoká.

 

Václav Loubek působí jako šéfredaktor časopisu Sign.

 

Případová studie

Jaká jsou pravidla? Jak získat výjimku z přísných pravidel Drážního úřadu vysvětluje Pavel Slabý, předseda představenstva JCDecaux Group. Do této skupiny patří i Rencar, který provozuje reklamu na prostředcích městské hromadné dopravy v Praze. "Naše společnost je oprávněna na základě souhlasu Drážního úřadu ze dne 3. 4. 2009 v omezené míře a za pevně stanovených podmínek instalovat reklamní fólie na okna tramvajových vozů. Tyto podmínky jsou respektovány jak zadavateli reklamních kampaní, tak i příslušným provozovatelem městské hromadné dopravy," říká Slabý. Na otázku, jaké přesně podmínky musí firma splnit, odpovídá: "Tyto podmínky stanovují, že polepy nebudou např. prováděny na historických tramvajích, polep oken nepřesáhne více než 20 % celkové plochy zasklení vozidla a zároveň musí být použita speciální fólie."