Dnešní teenageři jsou aktivní, optimističtí, neposední a ambiciózní. Je pro ně velmi důležitá rodina, kamarádi a chtějí být úspěšní v práci. Nechtějí se nudit, mají spoustu koníčků. Nejčastěji sport.

Neustále potřebují mít kolem sebe zvukovou kulisu. Chtějí cestovat, většina by chtěla studovat v Americe. TV jim nenabízí zajímavý program, často ji ale mají puštěnou jako kulisu. Na Facebooku tráví hodně času. Je jim nepříjemné to přiznat. Většina prohlašuje, že je Facebook deptá, některé začíná nudit. Život si neumí představit bez mobilu (smartphonu). Mají své oblíbené obchody, kam chodí nakupovat. Slevy jsou pro ně velmi důležité.

Teenageři nejsou zdaleka tak nezodpovědní, jak si myslí jejich rodiče a mnohdy vyznávají podobné hodnoty. Mají rádi svou rodinu a jednou chtějí svou vlastní, mít děti a chtějí dosáhnout úspěchů v práci. Se svými rodiči mají partnerský vztah namísto prožívané revolty nebo rebelie. Nemají rádi nicnedělání, nehoní se za originalitou ani netouží být oblíbení u všech. Chtějí si užívat života, cestovat, poznávat nové lidi, věci a kultury, jít za svými sny a nikdy se nevzdávat.

Televize, rádio, "zvuk"

K televizi mají teenageři spíše ambivalentní vztah: pouštějí si ji i přesto, že si z její nabídky nevyberou. Většinou jim slouží jako kulisa. Pokud se na televizi dívají, zajímají je zejména o sportovní pořady nebo seriály typu Partička, Comeback, Simpsonovi, Sex ve městě nebo Ally McBealová. Zábavné pořady už teenagery táhnou méně. Televize podle jejich vnímání láká spíše jejich rodiče, než je samotné. Přesto se však na některé pořady sledované svými rodiči dívají, klidně i na nekonečné seriály typu Ordinace, ale nepřiznají to. Často je to totiž pro ně způsob trávení volného času v rodinném kruhu. Mezi nejčastěji sledované televizní kanály patří zejména Nova, Prima Cool a hudební kanály, jako je Óčko nebo MTV.

Často poslouchají hudbu v mobilu či z MP3 přehrávačů, pouští si ji z počítače (YouTube) a občas z rádia (Evropa 2, Rádio City, Fajn rádio, Spin, Beat). Navštěvují hudební festivaly, ale v oblibě mají též koncerty v hospodách a neoficiální akce, o kterých se dozví na Facebooku.

Kino

Do kina jdou párkrát za rok, jen "když jsou peníze". Kino je drahý luxus. 3D projekce cíleně nevyhledávají, jsou z nich spíše zklamaní a jsou zbytečně drahé. Filmy raději stahují na: ulož.to, torrent, rapid share.

Noviny

Teenageři si noviny sami od sebe nekupují. Když mají příležitost, vezmou si deník Metro, a to hlavně proto, že je zadarmo. Zvykli si ale číst doma noviny, které přinesou rodiče. Nezáleží jim ale příliš na tom, jestli se jedná o seriózní noviny nebo o bulvár. Více než samotné noviny však teenagery zajímají suplementy deníků. Jiná situace je u časopisů, kde mají své oblíbené časopisy, které si pravidelně kupují. Nejčastěji zmiňované byly časopisy ze segmentu auto-moto, u dívek tituly jako Cosmopolitan nebo Joy.

Internet

Teenageři jsou internetovou generací. Jedná se o první generaci, která se již do světa internetu narodila a již si svět bez internetu neumí představit. Je pro ně zdrojem informací a zábavy. Vyhledávají zde informace, pouští a stahují si hudbu, filmy a hry. V neposlední řadě na internetu probíhá významná část společenského života. Nejčastějšími stránkami, na kterých vyhledávají informace, jsou Google a Wikipedia. Filmy stahuji z uloz.to, torrent či rapid share a čas významně věnují hrám. Velmi populární je u teenagerů YouTube.

Facebook

Teenageři sice na Facebooku tráví dost času, ale je jim nepříjemné to přiznat. Zároveň se snaží čas na Facebooku omezovat a chtějí se vrátit zpět do reality. To zaznívá zejména u teenagerů s nižším vzděláním. Někteří si stěžují, že je Facebook začíná nudit, na druhou stranu, když se teenageři nudí, tak si spustí Facebook. V každém případě je Facebook pro teenagery hlavním komunikačním prostředkem a vytlačil tak, jak ICQ, tak komunikaci prostřednictvím e-mailu. Ten již používají pouze pro formální účely, jako je komunikace s učiteli nebo nakupování přes internet.

Telefon

Oproti očekávání stačí většině teenagerů k životu smartphone, nepotřebují v současné chvíli další nová zařízení, jako je iPad či jiné tablety apod. Telefon je věc, bez které se neobejdou. Naopak se obejdou i bez jiných elektronických hraček (doslova), jakými jsou WiFi nebo Xbox360, ale přesto by je chtěli mít.

Značky

Typickými značkami teenagerů jsou vedle očekávané MTV, Facebooku nebo YouTube také klasické značky jako Coca-Cola, nebo McDonald's. Další "in" značky jsou např. iPhone, NeqYorker, Nike, Levis, HTC, Reserved, ale také KFC.

Reklama a nakupování

Teenagery je nutné oslovovat v pohybu a nejlépe na místech a v okamžiku, které maximálně korespondují se značkou. Reklama cílená na teenagery by měla být také dostatečně úderná, aby vynikla a vzbudila pozornost. I u teenagerů platí, že ti s nižším vzděláním (bez maturity) jsou více ovlivnitelní reklamou a také jsou více spontánní a impulzivní. I "náctiletí" vyhledávají slevy a hledí na kvalitu.

O třicátnících

O třicátnících si teenageři myslí, že se ženou za svou kariérou, za penězi, pochopitelně budují své rodiny, ale pro část dorůstajících už jsou staří - nemají fantazii, jsou zvyklí na (technicky) jednodušší věci, v komunikaci si vystačí s e-mailem a typickou značkou jejich mobilního telefonu je Nokia. V očích teenagerů jsou jednotní, na rozdíl od mnohostranně orientovaných dorostenců, chybí jim spontánnost a energie.

Na druhou stranu u svých rodičů, kterým bývá mezi 35-45 lety vnímají, že mají více času na sebe a své přátele, chodí se bavit do hospod a klubů. Stáří podle teenagerů mířících k maturitě přichází po čtyřicítce, podle těch bez maturity až po padesátce.

Pozitivní je však vzkaz směrem ke "stárnoucí" generaci rodičů: nesnažte se chovat jako "náctiletí", zůstaňte v pohodě, zabezpečte rodinu a dobře vychovejte své děti. A nepodceňujte nás, snažte se nás pochopit.

Zdroj: PHD (3 x focus group, studenti 15-18 let)