reklama
reklama
28. 8. 2012 | poslední aktualizace: 27. 8. 2012  16:08
Hans Peter Stihl

Král hluku

Jeho výrobky bývá hodně slyšet, Hans Peter Stihl (80) je totiž král motorových pil. Hlava německé rodinné firmy a dlouholetý šéf německých zaměstnavatelů letos složil funkce. Na více než dvoumiliardový podnik dohlíží syn Nicolas.

Špičkové stroje ve znamení firemních barev - oranžové a světle šedé - vyrábí Stihl již více než 80 let v továrně v Bádensku-Württembersku. Hans Peter Stihl, syn zakladatele a muž, který z firmy udělal jedničku v oboru, oznámil s dvouletým předstihem, že se chystá na odpočinek, a také tak letos ve svých 80 letech učinil.

Pila pro dva...

Hans Peterův otec, inženýr Andreas Stihl, poznal jako obchodní zástupce železáren těžkou ruční práci dřevorubců. Od té doby nosil v hlavě myšlenku na výrobu přístroje na kácení stromů. V roce 1926 na předměstí německého Stuttgartu založil malou strojírenskou firmu a svou vizi začal plnit.

Stihlova první řetězová pila s elektromotorem byla "dvoumužná", vážila 48 kilogramů a sloužila ke zpracování ležící kulatiny do průměru 120 centimetrů. Muže bylo třeba na každém konci dlouhé lišty, podél které probíhal ozubený řetěz, a byla závislá na elektrickém kabelu.

V roce 1930 Stihl představil na lipském veletrhu svou první přenosnou (stále dvoumužnou) řetězovou pilu s benzinovým motorem. Zákazníky s ní učil zacházet a poskytoval jim také servis.

Těžařské společnosti pily vítaly, dřevorubci samotní se ale báli o práci a napadali Stihlovy obchodníky. Jeho pily se postupně začaly vyvážet do USA, Kanady i Ruska.

...a pro jednoho

V roce 1950 přišel závod, usídlený už ve Waiblingenu, kus od Stuttgartu, jako první na světě s jednomužnou motorovou pilou. Vážila 16 kilogramů a díky manuálně otočnému karburátoru se dala použít na porážení stromů nastojato i na rozřezání poražené kulatiny. Měla zkratku BLK - německy: benzinová, lehká, malá.

Významným mezníkem úspěchu byl model Stihl Contra s benzinovým spalovacím motorem, vážící "pouhých" 14 kilogramů. Masově se rozšířil a pomohl prosadit motorizaci těžby dřeva na celém světě.

Na trh firma začala dodávat také další produkty - jamkovače, strunové sekačky, rozbrušovačky, postřikovače či křovinořezy. Pily dál vylepšovala - vybavila je antivibračními systémy, elektrickým zapalováním, samomazacím mechanismem, brzdou řetězu - a dále je odlehčovala - na šest kilogramů a méně. Na konci 60. let měl Stihl na kontě milion vyrobených pil.

Druhá generace

V roce 1960 do firmy nastoupil Andreasův nejstarší syn Hans Peter Stihl jako asistent obchodního vedení. Vystudovaný strojař měl za sebou práci u Bosche i v poradenské firmě, kde chtěl ještě nějakou dobu sbírat zkušenosti. Ale otec byl neoblomný. "Buď nastoupíš, anebo firmu prodám," postavil syna před ultimátum.

Hans Peter začínal u otce rovnáním archivu a musel sdílet maličkou kancelář se svou sestrou Evou. Doslova těsná spolupráce je pracovně stmelila a posílila jejich vzájemnou důvěru, což jim později při vedení firmy přineslo úspěch. Hans Peterův rukopis už začínal být vidět - pod kontrolu stáhl distribuci výrobků firmy a osekal ztrátovou výrobu traktůrků a dieselových motorů, na kterých lpěl otec.

Zakladatel firmy zemřel v roce 1973. Firma přešla na sourozence Hanse Petera, Evu, Gerhildu a Rüdigera. Nejstarší syn se stal šéfem firmy, sestra Eva finanční ředitelkou.

Pustili se do výroby v zahraničí - v Brazílii, Švýcarsku a USA. Obrat pomohla zvýšit ropná krize, která zvedla poptávku po alternativních palivech včetně dřeva. Stihl vyšel vstříc amatérům s pilou pro kutily a strunovou sekačkou pro domácí zahrádky. Firma koupila rakouského výrobce zahradní techniky Viking.

Obchodní politika firmy nese stopu ekologie - kanystry s biologicky odbouratelným olejem na mazání řetězu nesou logo "Modrého anděla", což je německá certifikace ekologii přátelských výrobků - nejstarší vůbec, z roku 1978. V polovině 80. let firma vyvinula první katalyzátor pro řetězové pily s dvoutaktním motorem na světě. Logo si později vysloužila také "nejtišší motorová pila".

Vyjednávač Stihl

Stihl vždy vycházel dobře se svými zaměstnanci, podobně si získal respekt podnikatelů a stal se prezidentem Průmyslové a obchodní komory regionu Stuttgart a také prezidentem Sdružení německých průmyslových a hospodářských komor (DIHT).

Prosazoval omezení vlivu státu, odbourání dotací, méně byrokracie, nižší daně z podnikání a nižší náklady na mzdy a pojistné. To vše výměnou za udržení pracovních míst v Německu. Za své celoživotní aktivity dostal spolu se sestrou Evou v roce 2009 cenu sociálně tržní ekonomiky Nadace Konrada Adenauera.

S odbory ve firmě si rodina udržuje vlastní sociální smír. Pravidelně s nimi podepisuje memorandum o zachování pracovních míst, naposledy s platností do roku 2015. Od poloviny 80. let jim nabízí také podíl na podnikání, se štědrým příspěvkem a pravidelnou výplatou podílu na zisku.

Firma má 2,5 miliardy eur obrat, zaměstnává 12 tisíc lidí. Vedle dřevotěžařské a zahradní techniky dělá také rozbrušovačky pro stavebníky a hasiče, vysokotlaké čističe či vysavače, pracovní oblečení a ochranné pomůcky a má vlastní značku outdoorového oblečení Timbersports. Drtivou většinu zboží prodá v zahraničí, jejím hlavním trhem jsou Spojené státy. Největší konkurenci představuje švédský výrobce Husqvarna.

Stihl starší, sedminásobný otec, navzdory věku ještě dnes navštěvuje závody po celém světě a věnuje se několika čestným funkcím. Občas vytáhne motorku, věnuje se myslivosti, filmům a sbírá železniční modely značky Märklin.

Jitka Vlková je redaktorkou MF Dnes.

 

Hans Peter Stihl letos předal vedení synu Nicolasovi.

Foto: Stihl

Autoři:
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.
ARCHIVY TITULŮ
reklama
Marketing&Media
reklama
reklama
reklama