Konec šetření

Sedm z deseti obyvatel České republiky prý letos utratí za vánoční dárky více než v loňském roce. Tato pozitivní zpráva přišla po dvou letech neustálého poklesu. Očekávaný nákupní trend se dotkl dokonce i skupiny lidí s nejnižšími příjmy, kteří se rovněž rozhodli přestat šetřit. K žádné změně dlouhodobě nedochází u potravin a jídla, Češi si na Vánoce dopřávají dostatek kvalitních pokrmů.

Průměrná útrata na člena rodiny vzrostla z loňských 3106 Kč na 3233 Kč. V roce 2008 to byla částka 3667 Kč a v roce 2006 dokonce 5017 Kč. Největší rozdíl byl zaznamenán u skupiny obyvatel s nejnižším příjmem, u které se předpokládá, že letos utratí za domácnost průměrně 5322 korun namísto loňských 4764 korun. Tento trend dokazuje i fakt, že oproti předcházejícím Vánocům se chystají nejvíce šetřit lidé s vyššími příjmy - v roce 2009 to bylo 12 592 Kč a letos je to 11 232 Kč.

Zdroj: Unilever / Opinion Window, n=500

Čtvrtina pro dárky na internetu

Každý třetí Čech ve věku 15 až 49 let už někdy nakupoval vánoční dárky v českém internetovém obchodu. Letos tak plánuje učinit 20 % mužů a 16 % žen v této věkové skupině. Vánoční dárky na internetu nakupují nejvíce lidé mezi 15 a 49 lety (36 %). Ti, kteří na internetu předvánoční nákupy pořizují, tak činí nejčastěji v českých internetových obchodech (25 % z celkové populace). V aukcích a zahraničních e-shopech je to jen minimum (5 %, resp. 2 % z celkové populace). V letošním roce plánuje před Vánocemi nakoupit na internetu 26 % obyvatel mezi 15 a 49 lety; z celkové populace je to 18 %, přičemž 12 % lidí zatím není rozhodnuto.

Podle výzkumu GfK nakupují na internetu lidé nejčastěji proto, že ušetří - nižší cenu uvádí jako hlavní důvod 71 % těch, kteří na internetu hodlají nakupovat před Vánoci i letos. Pohodlí nákupu je další vítaný benefit internetu, který oceňuje polovina zákazníků. Chození po obchodech se raději vyhnou muži (57 %) než ženy (42 %) a odpadající nošení nákupů vítají více ženy (52 %) než muži (46 %). Nicméně 80 % lidí se alespoň někdy seznamuje s produktem v kamenné prodejně (9 % vždy), více tak činí ženy (85 %) než muži (75 %).

Nejméně nakupují před Vánocemi na internetu obyvatelé Zlínského kraje (93 % nenakupuje). Naopak nejvíce využívají internetu k předvánočním nákupům Pražané (36 % nakupuje), lidé z Královéhradeckého (35 %), Jihomoravského (33 %) a Olomouckého (32 %) kraje.

Zdroj: GfK Czech, 9/2010, n15+=1000, CAPI

Knihy, hračky, oblečky

Lidé letos plánují nakupovat před Vánocemi knihy (32 %), hračky (30 %), oblečení (28 %), zkrášlovací výrobky (27 %) a CD/DVD/hry (26 %). Ženy budou výrazně častěji kupovat oblečení a hračky, muži dárkové poukazy a vše, co souvisí s digitálním fotografováním, nebo televizory a DVD.

Knihy si standardně drží první příčku na předvánočních nákupních seznamech - k jejich plánovanému nákupu na internetu se hlásí přes třetinu obyvatel téměř všech věkových skupin, s výjimkou těch nejmladších (15-19 let), z nichž bude knihy kupovat jen 23 %.

O nákupu hraček přes internet uvažuje především populace mezi 30 a 39 lety, této možnosti hodlá využít 59 % z nich. Oblečení nebo doplňky se chystá na internetu nakupovat více žen (37 %) než mužů (21,5 %). Největší zájem o tyto produkty vyjadřují obyvatelé od 30 do 39 let (39 %) a také nejmladší zákazníci mezi 15 a 19 lety (33 %). Zkrášlovací výrobky zvažuje na internetu pořídit až 41 % chlapců a dívek z nejmladší věkové skupiny. CD nebo DVD či hry do herních konzolí plánuje nadělit o Vánocích svým nejbližším za pomoci internetu přes 32 % lidí z věkové kategorie 20-29 let. Druhou početnou skupinu zájemců tvoří nakupující mezi 30 a 39 lety (27 %).

"Jiná" elektronika (než výše a dále uvedené produkty) je cílem internetového nákupu zejména zákazníků mezi 40 a 49 lety (24,5 %). Podobně se hodlá zachovat i 22 % obyvatel mezi 50 a 59 lety. Šperky, bižuterie či hodinky jsou zbožím, které na internetu budou nejvíce vyhledávat lidé z věkové kategorie 40-49 let (23 %). Dárkové poukázky obstarají po internetu hlavně muži (13 %), a to především ti nejmladší mezi 15 a 19 lety. Předměty pro dům nebo zahradu budou stát v centru zájmu zvláště těch, jejichž věk se pohybuje mezi 40 a 49 lety (17 %), zatímco u ostatních skupin zájem nepřesahuje hranici 9 %. Vstupenky na různé události se stanou hlavním důvodem návštěvy internetových obchodů pro 11 % občanů od 15 do 19 let. Možností nákupu vstupenek přes internet nepohrdne ani 10 % lidí mezi 20 a 29 lety. Dárky v souvislosti s digitálními fotografiemi plánuje na internetu pořizovat plných 19 % obyvatel mezi 50 a 59 lety, čímž se výrazně oddělují od ostatních věkových skupin, jejichž vrchní hranice nepřesahuje 10 % zájemců.

Televizor / DVD přehrávač / Blue-Ray přehrávač mají v úmyslu na internetu zakoupit především zákazníci mezi 30 a 39 lety (14 %). Více se budou angažovat muži (9 %) než ženy (3 %). IPhone nebo jiný "chytrý" telefon bude před Vánocemi na internetu shánět 9 % obyvatel mezi 40 a 49 lety. Nulový zájem o internetový nákup těchto položek projevují lidé mezi 50 a 59 lety a také nejmladší generace. Předplatným nebo členstvím svou rodinu a přátele podarují obyvatelé od 30 let výš, nejvíce pak ti, kterým je mezi 50 a 59 lety (9 %) lidí. Největší počet zájemců o nákup herních konzolí přes internet spadá do věkové kategorie 40-49 let (4 %).

Potraviny nebo nápoje hodlají na internetu nakupovat zejména lidé mezi 30 a 39 lety (2 %) a také obyvatelé mezi 20 a 29 lety (1,7 %). Ostatní věkové skupiny nakupovat potraviny po internetu během vánočního shonu nebudou.

Zdroj: GfK Czech, 9/2010, n15+=1000, CAPI

Rodina za 30 tisíc

Skutečná výše útrat je však otázkou a liší se výzkum od výzkumu. Podle loňského průzkumu, který si objednala GE Money Bank, se chystali lidé za vánoční dárky utratit v průměru 12 541 Kč na domácnost. Další tisíce však spolykaly předpokládané výdaje na vánoční přípravy (6918 Kč) a na nákupy v povánočních slevách (9163 Kč). Celkový rodinný účet za Vánoce se tak blížil 29 tisícům.

Nejdražší dárek zpravidla směřuje k partnerovi. V průměru na něj vynaložíme asi 2266 korun, přičemž tento průměr navyšují dražší dárky, které kupují svým partnerkám muži. Ženy nejdražším dárkem většinou obdarují své děti, ale je to dáno i tím, že nadílku pro ratolesti v rodinách často nakupují za oba rodiče. Každý Čech v průměru o Vánocích obdaruje 7 svých blízkých. Nejštědřejší jsou ženy, které kupují dárky 6 až 10 lidem, a mladí lidé, kteří alespoň malou drobností obdarují i více než 11 svých blízkých a přátel.

Nejdražší dárky nakupují lidé ve věku 45-59 let. Zástupce této věkové kategorie za nadílku pro své blízké průměrně utratí 7175 korun, zatímco mladý člověk ve věku 18-29 let s průměrnými 4251 korunami utratí za dárky nejméně.

Zdroj: GE Money Bank, 2009

"Po dvou letech poklesu letos sedm z deseti obyvatel České republiky prý utratí za vánoční dárky více než v loňském roce. "

Každý třetí Čech ve věku 15 až 49 let už někdy nakupoval vánoční dárky v českém internetovém obchodu. Letos tak plánuje učinit 20 % mužů a 16 % žen v této věkové skupině.